Zoeken

[mi:t] geeft je ook als toeschouwer hoop en inspiratie


[mi:t] is een moderne dansproductie gemaakt door drie verschillende choreografen. Floortje Rous, Sasker Polman en Lorenzo Capodieci geven in [mi:t] hun visie op de ontmoeting tussen jong en oud, op het ouder worden en het beeld dat de samenleving heeft van ouderen. Zij schreven hun choreografie op het lijf van de jonge en oudere dansers van Dance Connects Company.


Op 24 november vindt de tweede try-out van de voorstelling [mi:t] plaats. Deze keer zijn we te gast in Het Amsterdams Theaterhuis, voorheen Frascati / WG, in Amsterdam West. Voorafgaand aan de try-out vroeg ik Lorenzo Capodieci, een van choreografen van de productie, naar zijn inspiratie, visie en werkwijze. En waarom mensen naar de voorstelling moeten komen kijken.

[mi:] choreografie Lorenzo Capodieci / Fotografie Kim Doeleman

Waar gaat [mi:t] over?

‘[mi:t] onderzoekt hoe wij, als mensen, elkaar lijfelijk ontmoeten in dans en beweging. Het is een plek waar echte mensen op het podium staan en niets anders dan de schoonheid tonen van hun fragiliteit en kracht. In hun ontmoetingen met anderen en met hun lichaam.’


Wat heeft jou geinspireerd bij het maken van [mi:t]?

'Ik werd geïnspireerd door universele symbolische denkbeelden en bewegingen, zoals het openen van de armen, het laten zakken van het hoofd of klappen in de handen en nog veel meer bewegingen die te vinden zijn in de meeste folkloristische dansen van de wereld en die direct in verbinding staan ​​met de elementen van de natuur. Wat ik in dit stuk wil weergeven is hoe we via ons lichaam met non-verbale communicatie elkaar ontmoeten en hoe deze manier van communiceren ons op een dieper niveau laat ontmoeten dan met woorden, een niveau dat we delen met de wind en de zee, de bomen en de dieren.'


[mi:t] is een drieluik, verteld door 3 totaal verschillende choreografen. Wat is jouw deel van het verhaal? En wat is jouw werkwijze met deze gemêleerde groep dansers?

‘Ik wil contact maken met mensen, zintuigen uitdagen, door subtiele choreografie. Ik streef er naar om elke acteur zijn of haar verhaal te laten vertellen door middel van symbolische bewegingen. Deze bewegingen probeer ik weer te verweven met het verhaal van de ander en van het publiek. Daarnaast is muziek een belangrijk element om contact te maken met het publiek. Via de briljante muzikanten van DCC wordt er een extra laag onzichtbare emotie in de uitvoering gelegd.’


‘Met [mi:t] wil ik de dansers allemaal een eigen bewegingsvocabulaire geven, een eigen stem. Ik ben op zoek gegaan naar ruimte en hoe we deze delen met elkaar zonder ons eigen stem te verliezen. Dit vraagt niet alleen om kracht en kwetsbaarheid, maar vooral ook om luisteren naar anderen en geduldig zijn, wetend dat we allemaal onderdeel zijn van iets groters.’


Waarom moeten mensen naar [mi:t] komen kijken?

‘Deze voorstelling geeft je de gelegenheid om een groep mensen te zien, te ervaren eigenlijk, die zich volledig openstellen voor het publiek. Het geeft je ook als toeschouwer hoop en inspiratie. En dat hebben we nodig, meer dan ooit.’


Lorenzo tijdens feedback sessie met het publiek / Fotografie Kim Doeleman

Dance Connects Company / [mi:t] / Try-Out

Datum: 24 november 2018

Tijd: 20.00 - 22.00 uur

Locatie: Het Amsterdams Theaterhuis, Marius van Bouwdijk Bastiaansestraat 54, 1054 SP Amsterdam

Entree: gratis

Reserveren: Stuur een mail naar info@danceconnects.nl, dan ben je verzekerd van een plaats in het theater.